Jag ska höja min röst tills ni andra också vågar.

Hejhej jag suger på att skriva regelbundet då jag mest stickar när jag är hemma men nu blir det svammel! Hoppas ni förstår vad jag försöker säga.

Skolan har ju börjat och jag har redan varit en såndär jobbig person, som till exempel när jag hörde en lärare prata med en annan lärare och benämna min klass som ”datakillar” surt (och högt) sa ”och tjejer” för fuck you typ.

Under de två första fysiklektionerna för läsåret fick vi se en dokumentär om Stephen Hawking. Den var väl intressant osv men något jag la märke till var bristen på kvinnor i dokumentären. Totalt tror jag att det var fyra stycken (jag försökte räkna hur många män det var när vi såg andra delen men jag somnade lite): Hawkings assistent, en som körde runt/matade honom och två som faktiskt var fysiker. Samtidigt var det massa manliga fysiker som stod och babblade. Alla Hawkings doktorander var män. Extremt frustrerande.

När jag uttryckte frustrationen över detta inför mina klasskompisar sa en av dem ungefär att ”det finns ju inte så många kvinnliga fysiker”. Jahapp. Som om det inte är ett problem? ”Kvinnor vill inte bli fysiker”.

Fyfan vad jag hatar när folk säger så utan att resonera vidare, som om det inte finns några bakomliggande orsaker till det. Jag blir så arg.

Varför vill inte kvinnor bli fysiker? Eller, närmare ”hem”, varför går det bara fyra tjejer i min klass? Tja, för det första så är det inte lika vanligt att tjejer i små åldrar uppmuntras att typ, leka med lego och gilla teknik. Men även:

Gaaaah jag orkar inte med detta. Som en fellow tjej i min klass sa så är vi ju några få starka som vågar och orkar med alla snubbar som kommer med vårt intresse för datorer och programmering, men jag hatar att det ska vara så himla svårt och jobbigt och krävande att bryta normer, (och som tjej, våga ta plats). Kan inte alla få vara starka?

Om SQUEEEEtheSwede

A Swedish nerdfighter taking on the online world.
Det här inlägget postades i åsikter och funderingar, inte okej. Bokmärk permalänken.

Kommentera

