Och jag gick barbent hela helgen.

Under långhelgen var jag ungdomsledare på ett körläger med en kör med barn som är snäppet yngre än de i min kör, alltså typ 9-12 år.

Förutom jag var det två andra hjälpledare från min kör, som jag även gått i samma klass som i högstadiet. De är jättetrevliga och mysiga på alla sätt och vis men jag märker mer och mer för varje gång jag träffar dem hur olika vi är.

En av dagarna skulle alla få gå runt i affärer i små grupper, och vi ungdomsledare fick gå alldeles själva utan ungar. Jag bestämde mig för att gå med dem och vi gick runt i klädaffärer och kollade på skor osv.

Vid ett tillfälle kollade de massa på parfymer och schampon och hårspray osv. Jag, som inte använder schampo eller ”produkter”, som en av dem kallade det (alltså va? Allt vi köper är väl produkter?) och inte gillar att shoppa överhuvudtaget, hade inte lätt för att vara engagerad i det kan jag ju säga. Jo, jag kollade lite på träborstarna. Efter en stund smet jag iväg och hängde med min mamma istället (hon var också ledare).

Innan jag skiljdes åt från dem hände en sak som verkligen fick mig att bli lite illa till mods och känna hur lite jag har gemensamt med dem var när vi gick runt på en gågata och såg en reklamaffisch från något (visar när jag hittar skiten på internet), som visade en naken medelålders kvinna, som såg helt vanlig ut bortsett från nakenheten alltså. Men det är ju inte som att alla modeller vi ser göra reklam för bikinis nuförtiden är mycket mer påklädda.

”Fräscht”, sa en av dem äcklat när vi gick förbi affischen och den andra höll med. 

Jag tyckte mest det var uppfräschande att se en helt vanlig kvinna på en reklamaffisch. 

Jag vågade inte säga något emot eftersom jag är en jävla mes i vissa konfliktiga situationer (dock skrek jag åt en mopediot idag!) men när jag shoppade med mamma hittade hon ett par shorts. De var snygga, och jag kände att jag kunde visa mina håriga ben lite.

Och jag gick barbent hela helgen. Jag har aldrig riktigt varit bekväm med att gå barbent och jag rakar mig inte någonstans eftersom det känns onödigt och jag orkar inte vara norm-snygg bara för att, och jag kan inte säga att mina ben är jättesnygga, de är ben liksom. Jag använder dem till att förflytta mig, end of story.

Jag var dock lite orolig för att mina jämnåriga normföljare (inte illa menat eller så, men många som följer normer ser inte alltid bortom dem) skulle tycka illa om det osv. Men jag vågade i alla fall. Och det gick bra, jag fick inga äcklade blickar eller några kommentarer (bara att shortsen var snygga och att det var roligt med färg). Så det var ju roligt.

Nästa steg blir att gå barbent i skolan. Den främsta anledningen till att jag inte vågar är att jag har en klasskompis som alltid ska kommentera min (och andras) klädsel, vilket jag tycker är jobbigt. Men nu slutet av terminen kanske jag får mod.

Om SQUEEEEtheSwede

A Swedish nerdfighter taking on the online world.
Det här inlägget postades i åsikter och funderingar, vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

