Mopedioter

Det enda vårtecknet jag inte älskar utan snarare hatar och fullkomligt föraktar är mopederna.

Jag minns tydligt min första hela dag i Sverige efter mitt år i Canada. Femte juli. Jag hade just varit i stan och träffat kompisar och hade åkt buss från Tumba till centrum och älskat att vara tillbaka bland bussar och tåg och inte behöva få skjuts överallt. Jag bara älskade Sverige. Trettio sekunder efter att jag hade klivit av bussen körde en moped förbi på gångvägen. Då sprack bubblan lite.

Egentligen har jag inte mycket mer emot mopeder än till exempel bilar: jag tycker att de kunde änvändas mindre, speciellt i tätorter som här där det är väldigt lätt att ta sig med kollektivtrafiken, annars är de väl okej som transportmedel. Så länge de är på sin rätta plats (bilvägarna alltså). Men. Så fort snön smälter bort så här års åker alla mopeder ut och mitt liv förpestas av ilska för dessa jävla jon som inte kan tänka längre än ögonfransarna.

Det finns mopedåkare som inte är idioter. Men här i Salem är de en minoritet.

Majoriteten tycker inte att bilvägarna är något för dem. De har bestämt att det minsann är helt okej att köra på gång- och cykelvägarna.

???

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH JAG BLIR SÄ ARG.

När jag och mamma gick hem från centrum idag mötte vi två mopeder som åkte på vår kära gångväg. De åkte fort, i nerförsbacke, emot oss. Min spontana tanke var ”Gör plats omg gå åt sidan vill inte bli påkörd av dumihuvudetunge”, men min mamma tyckte att vi kunde gå kvar i mitten av vägen. Helt rätt, det var ju vår väg, men jag var ändå sjukt obekväm med att inte flytta på mig. Sen svängde mopedioterna obemärkt iväg (lite för dumma för att ta hinten kanske) framför oss och jag kokade av ilska som vanligt.

Jag förstår verkligen inte hur folk kan tycka att det är rimligt att åka på gångvägen. Att det är säkert. Hur kan man utsätta oskyldiga fotgängare för fara på det sättet? Jag strövar ju för bövelen inte mitt på bilvägarna (det hade ju inte varit okej alls och jag hade blivit bortkörd fort som attan jag får ju inte störa bilarna buhuhu).

Så, till alla idioter som kör moped på gångvägar: Jag hoppas ni slår er. Hårt.

Om SQUEEEEtheSwede

A Swedish nerdfighter taking on the online world.
Det här inlägget postades i inte okej. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mopedioter

  1. Ping: Och jag gick barbent hela helgen. | Sitzpinkler

Kommentera

