Det är inte så himla svårt att leva utan kött

En annan sak som upprörde mig idag var när jag vaknade av att radion började spela nyheter och talade om att köttkonsumtionen har ökat i Sverige (varning: äcklig bild). Fast jag blev inte lika arg som besviken. Det känns så bakåtsträvande på något sätt.

Jag har aldrig riktigt förstått det här med att äta så mycket kött. Jag har bara varit vegetarian i lite mer än två år, men även innan dess åt vi inte jättemycket kött i min familj. Sen ser jag kommentarerna på det här och ser att någon tycker att det är asbra att bara äta en köttmåltid per dag. Per dag! Det är hur mycket som helst ju!

När mormor och morfar var gjorde mina föräldrar ovanligt köttig mat. Kött en gång om dagen typ. Jag sa till mamma att jag tyckte att det var intressant att de åt så mycket kött bara för att mormor och morfar var där. Hon svarade typ ”Jamen man kan ju inte lära gamla hundar sitta.”

Mormor blir väldigt förfärad vid tanken på att jag inte äter kött. Väldigt orolig att hon inte ska kunna ge mig tillräckligt med mat när jag är och hälsar på. Men vi är bara där under högst en vecka i streck, varav flera måltider äts hos någon annan. Några vegetariska måltider är väl inte så svårt att hitta på?

(Något väldigt lustigt som mormor frågade i julas när jag rullade falaflar: ”Men du kommer väl bjuda dina gäster på kött?”. Mitt svar: ”Hahahahhaha eh. Nej?”)

Om SQUEEEEtheSwede

A Swedish nerdfighter taking on the online world.
Det här inlägget postades i vegetarianism. Bokmärk permalänken.

Kommentera

