Orka bry sig!

En kompis berättade idag att hon tyckt att det var pinsamt när vi i kören precis innan vi skulle ta tåget från Rönninge till Arlanda hade utfört en inräkning (alla har ett nummer från 1 till antalet personer där, sen räknar vi tillsammans. Skitsmart) och en klasskompis till henne hade sett det. Och jag förstår verkligen inte varför.

Många andra skulle säkert också tyckt det var pinsamt. Men inte jag.

Jag förstår inte varför folk måste bry sig om vad andra tycker hela tiden. Typ ”Oj nu tycker säkert folk att jag är konstig!”, men…och? Vad spelar det för roll? Det är väl deras problem om de tycker att jag är konstig?

Jag tror att många människor, i alla fall de i min ålder, definierar sig själva utifrån andra alldeles för mycket. ”Vad tycker hen om mig? Är jag bra nog för den här personen? Tycker folk illa om mig?”

Och då blir det lätt att man tycker illa om sig själv bara för att andra gör det (det är ju mycket lättare att se sina dåliga sidor än de bra, och det är mycket lättare att se de som tycker illa om en också). Och jag känner att, vafan, var nöjd med dig själv någon gång!

Jag har oerhört svårt för att tycka om personer med dåligt självförtroende. Eller inte tycka om, mer orka med! Man ser det så himla tydligt ju. De klagar på sig själva. Klagar och klagar och tycker illa om och allt sånt. Och jag säger emot (de mår ju inte sämre av att jag gör det i alla fall). ”Nej det där stämmer inte, sluta.”

Men det är ju så TRÖTTSAMT. För det slutar aldrig. Förrän personen själv inser, på egen hand: ”fan, jag duger!”

I alla fall. Jag tycker att folk borde sluta bry sig om vad andra tycker. Speciellt om det handlar om småsaker som typ ”oj jag gör något lite udda fett pinsamt liksom vad ska alla andra tycka?”

Nä. Var finns poängen i det? Visst, det är viktigt att tänka på hur ens handlingar påverkar andra och om det kan såra och så. Men. Oftast gör det inte det. Behandla andra som du själv vill bli behandlad, med respekt och så vidare.

Så länge det jag gör eller säger inte skadar någon annan tänker jag göra vad jag vill och känner för.

(Dock tycker jag fortfarande att vissa grejer är jättepinsamma utan att det är logiskt. Men jag försöker våga.)

Om SQUEEEEtheSwede

A Swedish nerdfighter taking on the online world.
Det här inlägget postades i åsikter och funderingar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Orka bry sig!

  1. Ping: Och jag gick barbent hela helgen. | Sitzpinkler

Kommentera

