En seg dator är bättre än ingen dator alls.

[23:48:25] Det vore intressant att veta om du kunde provocera fram en hängning rätt fort

Om min dator, som hänger sig/segar ibland när jag har haft på den en längre tid. Dock har den nu fått gå i vila sen ungefär en veckas troget arbete. Inte hängt sig alls!

Den här konversationen inleddes med att jag förundrades över hur bra datorn fungerat trots att den stått på så länge. Men de började undra varför den hängde sig och ge förslag på hur jag skulle kunna problemsöka/lösa. Copypastar här mest för att jag ska hitta det om det behövs:

[23:44:01] jag skulle testa att köra datorn med öppet chassi, försöka pressa den och kolla hur den beteer sig

[23:45:31] öppna chassit och sätt bordfläkten bredvid datorn och peka den rätt på moderkortet

Grejen är att jag faktiskt tycker att det är helt i sin ordning att datorer hänger sig ibland. Jag växte upp med Windows 98 och senare ME (vilket måste ha var det sämsta OSet någon har tagit betalt för, jämfört med de i sin tid då givetvis), och dial-up internet på det. Mycket segt internet på mycket sega dator. Som hängde sig.

Vi skaffade inte moderna datorer och bredband förrän 2008. Det var fantastiskt att kunna ladda en youtubevideo med längden 3 minuter på ja, inte mycket mer än tre minuter. Kunna göra något med datorn.

Efter den upplevelsen vill jag inte gärna gå tillbaka till sega datorer, och hatar att sitta vid datorer i skolan just på grund av segheten (och Windows och Qwerty). Men när en dator hänger sig så är det okej. Det är bara att starta om så blir det nog bra. Och om det inte blir bra så blir man lite ledsen och arg men lever med det och köper till slut en ny dator.

Nu har jag folk som hjälper mig med sånt här (även om jag knappt ber om det! Mycket nice), för en dator ska ju helst inte hänga sig helt random.

Om SQUEEEEtheSwede

A Swedish nerdfighter taking on the online world.
Det här inlägget postades i datorer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

