Kvinnor får äta!

Det är internationella kvinnodagen idag, som vi  nog förhoppningsvis vet. Det är många som redan sagt bra saker om det här och om jag orkade skulle jag formulera något intelligent om mina åsikter om saken. Men jag gör det nog en annan dag.

(Eller så blev det bara så att jag började skriva och spy ut lite tankar. Detta är bara något jag funderat över den senaste tiden då jag läst lite feministiska bloggar och stigit utanför dörren och tänkt.)

Jag tänkte bara kommentera det fina med att Internationella Kvinnodagen i år inträffar samma dag som fettisdagen. Det tycker jag är härligt för då kan man gärna dra parallellen att kvinnor (alla) får äta, man får svulla ibland, och ja. Mat är bra. Ibland önskar jag att mina medmänniskor, som oftast är andra tjejer i min ålder, inte hade en så jobbig relation till mat. Att de såg mat som något underbart, fantastiskt, viktigt!

Men sen kom samhället och förstörde och sa att alla måste se ut på samma sätt och vara smala och inte äta.

Jag älskar mat. Jag anser inte att jag är tjock, men det är inte dåligt att vara tjock så länge man inte är sjukligt fet, och då är det bara dåligt för ens egen fysiska hälsa och inte någon annans business. Så alla andra borde sluta döma folk efter storleken på kläderna.

Alla kvinnor borde ha självförtroende nog att känna sig starka och vackra, helst inombords. Helst ska vi inte alls dömas efter hur vi ser ut. Helst ska alla skitar som pratar sexistiskt och objektifierande om kvinnor tänka om och tänka rätt.

Idag skulle jag egentligen gjort en video om Linux och tjejer, men det får vänta tills imorgon eftersom jag hade skolarbete och en sjuk syster (obs: det var ingen särskrivning!). Men det är sjukt intressant! Mer om det imorgon.

Ta för er!

Om SQUEEEEtheSwede

A Swedish nerdfighter taking on the online world.
Det här inlägget postades i åsikter och funderingar, mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

